کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا

آیا شما یک کارگر با صلاحیت هستید که مایل به کار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید؟

اگر جوابتان بله است پس می توانید برای دریافت کارت آبی (بلوکارت) اتحادیه اروپا اقدام کنید. ما در این مقاله قصد داریم هرآنچه را که لازم است درباره بلو کارت اتحادیه اروپا بدانید، در اختیارتان بگذاریم.
برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، علاوه بر این کارت، مجوزهای استخدام دیگری را برای کارگران با صلاحیت بالا درنظر می گیرند.

کارت آبی اتحادیه اروپا چیست؟

بلو کارت نوعی مجوز کار در اروپا محسوب می شود که به کارگران با صلاحیت بالا در خارج از اتحادیه اروپا این حق را می دهد که در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا زندگی و کار کنند، مشروط بر اینکه دارای مدارک حرفه ای مانند مدرک دانشگاهی و قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی با حقوق بالا باشند. بلو کارت اتحادیه اروپا در 25 کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا اعمال می شود.

کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلو کارت صادر می‌کنند؟

اتریش. بلژیک. بلغارستان. کرواسی. قبرس. جمهوری چک. استونی. فنلاند. فرانسه. آلمان. یونان. مجارستان. ایتالیا. لتونی. لیتوانی. لوکزامبورگ. مالت. هلند. لهستان. کشور پرتغال. رومانی. اسلواکی. اسلوونی. اسپانیا. سوئد

منظور از کارگر با صلاحیت بالا چیست؟

اگر قرارداد کاری حداقل یک ساله داشته باشید و همچنین دارای شرایط زیر باشید، به عنوان یک کارگر با صلاحیت بالا در نظر گرفته می شوید.

برای درخواست بلو کارت اتحادیه اروپا چه شرایطی باید داشته باشم؟

  • باید با نشان دادن مدرک تحصیلات عالی (مانند مدرک دانشگاهی) ثابت کنید که «مدارک حرفه ای بالاتر» دارید. برخی از کشورها ممکن است حداقل پنج سال سابقه حرفه ای مرتبط را بپذیرند.
  • باید به عنوان یک کارمند حقوق بگیر کار کنید – کارت آبی اتحادیه اروپا برای خوداشتغالی یا کارآفرینی اعمال نمی شود.
  • حقوق ناخالص سالانه شما باید بالا باشد، حداقل یک و نیم برابر میانگین حقوق دولتی – به استثنای زمانی که آستانه حقوق کمتر اعمال می شود.
  • باید یک قرارداد شغلی یا پیشنهاد شغلی الزام آور در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا برای حداقل یک سال ارائه دهید.
  • باید مدارک لازم برای سفر را داشته باشید. و برای خود و هر یک از بستگانی که همراهتان می­آید بیمه درمانی داشته باشید.
  • باید ثابت کنید که الزامات قانونی را برای انجام حرفه خود ، برآورده می کنید.

چطور برای بلو کارت درخواست دهم؟

شما یا کارفرمایتان باید درخواستی برای کارت آبی اتحادیه اروپا به مقامات ملی ذیصلاح در کشوری که می خواهید شاغل شوید ارسال کنید. بسته به قوانین موجود در آن کشور، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه درخواست باشید.

چگونه می توانم یک موقعیت شغلی خالی در اتحادیه اروپا پیدا کنم؟

کارفرمایان اروپایی از راه های ارتباطی متفاوتی برای تبلیغ موقعیت های شغلی خود استفاده می کنند. یا آگهی شغلی را مستقیماً در وب سایت خود قرار می دهند یا از روش های دیگری مانند: خدمات استخدامی دولتی، آژانس های شغلیابی خصوصی و آژانس های استخدام، وب سایت ها و نشریات تخصصی، دانشگاه ها و غیره استفاده کنند.

چه مدت می توانم با کارت آبی اتحادیه اروپا شاغل باشم؟

به طور معمول شما می توانید برای یک دوره بین یک تا چهار سال بمانید و کار کنید. همچنین می توان تا زمانی که شما هنوز تمام شرایط را داشته باشید، کارت را تمدید کرد. با یک کارت آبی معتبر اتحادیه اروپا، می توانید وارد کشور اتحادیه اروپا شده، یا حتی چند بار وارد شوید و در آن اقامت کنید. همچنین می توانید در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تردد کنید و تا سه ماه در آنجا بمانید.

آیا امکان تغییر شغل و یا کارفرما وجود دارد؟

نه بلافاصله. برای دو سال اول باید در شغلی بمانید که در وهله اول برای آن کارت آبی دریافت کرده اید، مگر اینکه از مقامات ملی اجازه تغییر شغل را داشته باشید. بعد از آن دو سال اول، امکان تغییر شغل یا کارفرما را دارید، اما کشورهای اتحادیه اروپا قوانین متفاوتی در این مورد دارند.

آیا می توانم خانواده ام را با خود بیاورم؟

بله، شما می توانید درخواست دهید تا خانواده خود را به همراه خود در کشوری که کارت آبی اتحادیه اروپا شما را صادر می کند، بیاورید تا زمانی که شما و آنها همه شرایط را داشته باشند.
آیا کارت آبی اتحادیه اروپا به من اجازه سفر به سایر کشورهای اتحادیه اروپا را می دهد؟
بله. در یک دوره شش ماهه می توانید تا سه ماه از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا دیدن کنید. همچنین می‌توانید از طریق کشورهای اتحادیه اروپا در مسیر خود به کشور اتحادیه اروپا که در آن زندگی و کار می‌کنید سفر کنید.

آیا می توانم در سایر کشورهای اتحادیه اروپا کار کنم؟

پس از 18 ماه می توانید به یک کشور دیگر اتحادیه اروپا نقل مکان کنید تا در مشاغل بسیار ماهر کار کنید. شما باید برای یک کارت آبی جدید اتحادیه اروپا در کشوری که می خواهید به آن مهاجرت کنید، درخواست دهید.

دیگر مزایا؟

به عنوان دارنده این مجوز رفتار برابر با شهروندان کشور میزبان در موارد زیر تضمین می شود:
– شرایط شغلی؛
– آموزش و پرورش حرفه ای؛
– به رسمیت شناختن اسناد و مدارک تحصیلی؛
– تامین اجتماعی و
– دسترسی به کالاها و خدمات ارائه شده به عموم (مانند حمل و نقل، موزه ها، رستوران ها و غیره)
با این مجوز، دریافت اقامت بلند مدت برای شما آسان تر خواهد بود، زیرا قوانین محاسبه مدت زمان اقامت لازم سخاوتمندانه تر هستند (شما می توانید دوره های زمانی را که در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا سپری کرده اید جمع کنید، به جای آنکه تمام پنج سال را فقط در یک کشور اتحادیه اروپا بمانید)
اگر شغلم را از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟
چنانچه بیکار شوید، سه ماه فرصت دارید تا شغل جدیدی پیدا کنید. اگر بعد از سه ماه همچنان بیکار باشید، کارت آبی اتحادیه اروپا ممکن است بی­اعتبار شود. در این صورت باید کشور را ترک کنید.
چه اتفاقی می افتد اگر بیش از مدت زمان اعتبار این مجوز در کشور بمانم؟
اگر از مدت اعتبار کارت آبی شما بگذرد، احتمالا لازم باشد کشور را ترک کنید.

منظور از “مدارک حرفه ای بالاتر” چیست؟

مدارک حرفه ای بالاتر عبارتند از:
  • مدارک تحصیلی دانشگاهی معتبر
(2) برخی از کشورهای عضو، سابقه­ ی حرفه ای مرتبط را نیز قبول دارند. حداقل پنج سال تجربه حرفه ای در سطحی قابل مقایسه با مدارک تحصیلات عالی لازم است که مربوط به حرفه­ ای در قرارداد شغلی  یا پیشنهاد شغلی باشد. سابقه حرفه ای به معنای پیگیری واقعی و قانونی حرفه مربوطه است.

این مجوز چقدر اعتبار دارد؟

حداکثر مدت اعتبار در فرانسه: چهار سال است.
قوانین خاص: در فرانسه، کارت آبی اتحادیه اروپا حداکثر برای مدت چهار سال صادر می شود و قابل تمدید است. اگر قرارداد شغلی بیش از یک سال اما کمتر از چهار سال باشد، کارت آبی اتحادیه اروپا برای مدت قرارداد صادر می شود.

آزمون بازار کار چیست؟

مکانیسمی که هدف آن تضمین این است که کارگران مهاجر تنها پس از جستجوی ناموفق کارفرمایان برای کارگران ملی، شهروندان اتحادیه اروپا یا اتباع کشورهای ثالث مقیم قانونی که طبق قوانین ملی به بازار کار دسترسی دارند، پذیرش می شوند.
(1) آزمون بازار کارLMT  به طور گسترده در اکثر کشورهای عضو، اجرا و اعمال می شود. در مواردی که LMT اعمال می شود، برخی از دسته های کارگران را می توان معاف کرد که منعکس کننده موقعیت ها و اولویت های ملی خاص است.
(2) کشورهای عضو روش های متفاوتی را در انجام LMT ها اعمال می کنند. به طور کلی نقش قابل توجهی بر عهده کارفرمایان و خدمات اشتغال عمومی گذاشته شده است. مدت زمان فرآیند تأیید در بین کشورهای عضو متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ارزیابی رایگان