پرورش طیور در فصل زمستان در استان ساسکاچوان کانادا

پرورش طیور در فصل زمستان در کانادا

در این مطلب قصد داریم راهکارهای صحیح پرورش طیور در فصل زمستان در استان ساسکاچوان کانادا را برایتان شرح دهیم.
با کاهش دما در فصل زمستان، نگرانی های مختلفی مانند کاهش تولید تخم مرغ، کاهش مصرف آب، کاهش باردهی و جوجه کشی و غیره ایجاد می شود. در نتیجه، مدیریت مرغداری در طول زمستان یکی از مسائل مهم برای مرغداران است.
به منظور کسب بیشترین درآمد از پرورش طیور در زمستان، پرندگان باید از هر گونه تنش رها باشند. طیور  در معرض فشار سرمای شدید قرار دارند که نیاز به مدیریت دقیق دما، رطوبت، بستر، آمونیاک، خوراک، آب، نور و تهویه و موارد دیگر دارد. اینها عوامل بسیار مهمی هستند که باید در هنگام مدیریت مرغداری در نظر گرفته شوند زیرا بر سلامت و بهره وری آنها تأثیر می گذارند.
مرغداران در زمستان باید برای مدیریت مرغداری به نکات زیر توجه کنند:

1. مدیریت سوله مرغداری:

مدیریت سوله مرغداری

دمای مرغداری حتی قبل از ورود جوجه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که نیاز به دمای مطلوب برای جوجه‌های جوان مهم‌تر از جوجه‌های مسن‌تر است، زیرا پرندگان مسن‌تر با پر عایق هستند، سطح کمتری دارند و گرمای بیشتری نسبت به جوجه‌های جوان تولید می‌کنند. برای جوجه های یک روزه، سوله باید یک تا دو روز قبل از ورود جوجه ها گرم شود. اگر اینطور نباشد، هوا و بستر سوله، گرما را از بدن جوجه ها جذب می کند و ممکن است پرندگان از سرما شروع به لرزیدن کنند و این بر رشد پرندگان تأثیر می گذارد.
نکته دیگر توزیع یکنواخت دما است. رفتار پرندگان پارامتر خوبی برای ارزیابی یکنواختی دما در سوله یکنواخت است. اگر پرندگان نزدیک منبع گرما جمع شوند، نشان دهنده سرمای محیط است. در برخی موقعیت ها، پرندگان در قسمت های مختلف سوله دور هم جمع می­شوند که به آن قسمت ها “مناطق راحتی” می گویند. باید با گردش مداوم هوا در سوله از ایجاد مناطق راحتی جلوگیری شود.
اولین نکته عایق کاری سوله است. سوله ی عایق کاری شده امکان کنترل هوای سرد داخل سوله را فراهم می کند. دیوارها نسبت به خانه های روباز دارای پرده، عایق بهتری دارند. باید اطمینان حاصل شود که هیچ سوراخ، شکاف و درزی در دیوار یا سقف وجود ندارد تا هوا از آنجا وارد شود. لنت ها باید با چند ورقه پلاستیکی یا پلی اتیلن مهر و موم شوند.
مرغداری باید با چنین رویکردی ساخته شود تا آرامش و راحتی مورد نیاز پرندگان را در زمستان فراهم کند. از آنجایی که مسیر مرئی نور خورشید در زمستان کوتاه می شود، پیکربندی شرقی-غربی یک ساختار مستطیل شکل، بیشترین افزایش انرژی مبتنی بر نور خورشید را فراهم می کند. سوله باید به گونه ای ساخته شود که در هنگام روز شدیدترین تابش نور وارد سوله شود. گونی ها باید در نقاطی که هوای سرد وارد می شود آویزان شود تا از طیور در برابر بادهای سرد محافظت شود. هنگامی که نور روز در شب محو می‌شود، این گونی ها را باید تا صبح روز بعد آویزان کرد. انجام درست جوجه ریزی به ویژه در فصل زمستان بسیار مهم است. در حالی که با توجه به دما و رطوبت نسبی داخل روش جوجه ریزی  تغییر نمی کند، اما هزینه و زمان برای دستیابی به نتایج مشابه افزایش می یابد.

2. مدیریت تهویه مرغداری:

مدیریت تهویه مرغداری

پرندگان رطوبت زیادی را در تنفس و مدفوع خود دفع می کنند که بر سلامت آنها تأثیر منفی می گذارد.رد، اگر تعداد تهویه در سوله محدود باشد باعث ایجاد نمک های بویایی در اطراف می شود که مشکلات تنفسی برای طیور به بار می آورد. به این ترتیب، آنها نیاز به گردش زیاد هوای بیرون در اطراف سوله دارند. برای این منظور، پنجره های کشویی مفید هستند زیرا می توانند در طول روز باز و در طول شب بسته شوند. همچنین باید فن های خروجی برای حذف هوای ناخالص ترتیب داده شود.
. 24 تا 48 ساعت اول در زندگی پرنده بسیار مهم است زیرا بر سلامت و عملکرد در کل چرخه تولید تأثیر می گذارد. ضمن انجام مرغداری در فصل زمستان، تعداد دانخوری ها باید افزایش یابد. با پایین آمدن دما در زمستان، هوای ورودی به سوله به دلیل سنگینی رطوبت، به جای مخلوط شدن با هوای گرم سوله و ریزش کندتر، خیلی سریع به بستر برسد.
بنابراین تنظیم تهویه و گرمایش به صورت روزانه یا حتی ساعتی برای مبارزه با این اثر بسیار مهم است. تنظیم درست دمای هوا و بستر اهمیت بالایی دارد زیرا جوجه ها تا زمانی که 12-14 روزه شوند، توانایی تنظیم دمای بدن خود را ندارند.

برای کنترل تهویه هوای سرد خود به نکات زیر توجه کنید:

  • عایق کاری و آب بندی مناسب سوله شرط اصلی است. فن ها باید با حداقل ظرفیت خود کار کنند تا حداکثر گرما را در داخل سوله داشته باشند. اگر این حداقل تهویه فراهم نشود، کیفیت هوای داخل بدتر می شود.
  • با توجه به سن پرندگان میزان تهویه را افزایش دهید. در صورت وجود مشکل آمونیاک یا بستر مرطوب، میزان تهویه لازم است بیشتر شود. اگر سرعت تهویه افزایش یافت، کمی هوا را گرم کنید. اگر سوله گرم است، فقط میزان گرما را تنظیم کنید. اما فن را تنظیم نکنید، زیرا برای از بین بردن رطوبت و آمونیاک به فن ها نیاز است.
  • اگر بستر مملو از گرد و غبار شد، سرعت تهویه را کاهش دهید، زیرا بستر خشک اضافی ممکن است باعث مشکلات تنفسی در پرندگان شود. هوای تازه وارد شده باید قبل از رسیدن به پرندگان به خوبی با هوای گرم مخلوط شود. برای صرفه جویی در هزینه، می توانید از فن های اضافی برای توزیع مجدد هوای گرم شده استفاده کنید.
  • یک نکته بسیار مهم در مورد پرورش مرغ تخمگذار، مدیریت نور است. طبیعتاً پرندگان در روزهای کوتاه یعنی در زمستان پوست اندازی می کنند. فرآیند پوست اندازی طبیعی حدود چهار ماه طول می کشد و از این رو تخمگذاری متوقف می شود. در چنین شرایطی، دادن دوز اضافی نور برای حفظ آنها در تخمگذاری بسیار مهم است. مدت زمان نور معمولی 14-16 ساعت توصیه می شود.

3. مدیریت بستر طیور:

مدیریت بستر مرغداری

قبل از قرارگیری جوجه­ها در سوله، کف سوله باید با مواد بستری از جنس کاه، خاک اره یا پوشال  پوشانده شود. این کار برای راحتی پرندگان لازم است. بستر با کیفیت مناسب به عنوان پوششی برای حفظ دمای یکنواخت عمل می کند، همچنین رطوبت را جذب می کند و محیط را خشک نگه میدارد. در نتیجه، مواد مدفوع را ضعیف می کند و موجب کاهش تماس بین طیور و کود می شود. همچنین از جوجه ها در برابر سردی زمین محافظت می کند و به عنوان حائل بین پرندگان و زمین عمل می کند. در فصل زمستان حدود 6 اینچ بستر در سوله ها لازم است. در زمستان این بستر طیور را گرم نگه می­دارد.
وضعیت بستر باید به طور مرتب چک شود زیرا با آبی که از اتصالات لوله آب، آبخوری ها، فضولات و سقف نشتی می­دهد به راحتی خیس می شود و در این حالت مواد بستر دلمه می بندد و به عنوان  محیطی مطلوب برای رشد باکتری های بی هوازی و تولید آمونیاک عمل می کند.
به طور معمول رطوبت بستر در محدوده 25-35 درصد حفظ می شود. سیستم های گرمایش و تهویه باید به طور مداوم تحت نظارت باشند تا از سطح بهینه رطوبت اطمینان حاصل شود. غذا و آب با کیفیت از خیس شدن بستر جلوگیری می کند. خوراک حاوی مقادیر زیادی گندم و جو و آبی که درصد بالایی از مواد معدنی مانند سدیم، منیزیم و کلرید دارد، فضولات را نرم می کند و همین رطوبت بستر را افزایش می دهد. اگر بستر بیش از حد خیس شد و دلمه بست، بهتر است آن را تعویض کنید.
موضوع دیگری که بنگران کننده است، تولید بوی بد بویژه در مزارع نزدیک به مناطق مسکونی است. این نیز نتیجه بستر مرطوب است. اگر بستر خشک نگه داشته شود و یک سیستم تهویه کارآمد وجود داشته باشد، این مشکل به طور خودکار حل می شود. PH پایین نیز تجزیه مواد آلی را به تاخیر می اندازد.

4. مدیریت تغذیه طیور:

مدیریت تغذیه طیور

طیور از تغذیه برای دو هدف اساسی استفاده می کند؛ به عنوان منبع انرژی برای حفظ دمای بدن و انجام فعالیت های فیزیولوژیکی طبیعی، و به عنوان یک ماده ساختاری برای رشد استخوان ها، بافت ها، ساق­ ها و تخم ها، از جمله موارد دیگر.
زمانی که هوا سرد است، تنوع کمتری در مصرف غذا نسبت به زمانی که هوا گرم است، وجود دارد. دمای پایین باعث بالا بردن پذیرش و افزایش نیاز به اکسیژن می شود. در نتیجه، از آنجایی که هوا سردتر می شود، تأمین غذای کافی برای جوجه ها بسیار مهم است، زیرا به انرژی بیشتری برای حفظ دمای بدن خود نیاز دارند.
با تغییر دمای محیط، مصرف کالری روزانه طیور تغییر می کند. معمولاً این تمایزات به شرح زیر است:
هنگامی که طیور مواد غذایی بیشتری مصرف می کنند، مکمل های مختلف نیز بیشتر مصرف می شود که ضروری نیستند و در نهایت به هدر می روند. برای جلوگیری از این اتلاف در طول زمستان، منابع غنی از انرژی مانند روغن/چربی باید به رژیم غذایی اضافه شود یا سطح مکمل های مختلف با حفظ همان سطح انرژی کاهش یابد.
برای اینکه جوجه ها بهترین شروع را داشته باشند باید در اسرع وقت به آنها آب و غذا داده شود. مرغداران باید غذای اضافی را روی کاغذ قرار داده شده روی زمین، همراه با آبخوری های مکمل تهیه کنند تا کمترین مسافت را برای جابجایی جوجه ها فراهم کند.
در فصل زمستان تعداد دانخوری ها نسبت به تابستان باید افزایش یابد. غذا باید در تمام طول روز در دسترس پرنده باشد. به طور تجربی ثابت شده است که برای رشد مناسب جوجه های گوشتی در تابستان، جیره حاوی 23 درصد پروتئین و جیره ME/kg 3100 کیلوکالری مورد نیاز است. در حالی که در زمستان 3400 کیلو کالری بر کیلوگرم ME و 23 درصد پروتئین مورد نیاز است.
حفظ مقادیر کالری در خوراک نیز نیاز به توجه زیادی دارد. خوراک طیور در مقایسه با خوراکی که در فصل تابستان ارائه می شود باید ارزش کالری بالایی داشته باشد، این نوع خوراک پرندگان را گرم نگه می دارد.

5. مدیریت آب طیور:

مدیریت آب طیور

در طول فصل زمستان، طیور میزان آب کمتری مصرف می کنند، بنابراین تامین یک منبع ثابت از آب تازه برای مصرف طیور، بسیار مهم است.
آب آشامیدنی طیور باید تازه و تمیز باشد و برای ضدعفونی کردن آن باید از آکوئا کیور Aquacure استفاده کنید. اگر آب خیلی سرد است، باید با افزودن آب داغ آن را به دمای محیط رساند. به دلیل انجماد آب در مناطق یخ زده در طول فصل زمستان، انسداد قیف یک مسئله جدی به حساب می آید. هنگامی که دما به زیر 0 درجه سانتیگراد می رسد، برای جلوگیری از انسداد آب، یک بازرسی معمولی از خط قیف لازم است.
بسیاری از واکسن ها، داروها ها و ویتامین های ضد استرس مانند Growvit Power & Immune Booster باید از طریق آب به جوجه ها داده شود.
 با برخورداری از اطلاعات صحیح و محصولات بهداشتی مرغداری و همچنین  نگهداری مناسب مدیریت مرغداری در فصل زمستان در ساسکاچوان  کار دشواری نیست.

اگر قصد مهاجرت به کانادا و راه اندازی مرغداری در این کشور را دارید با کارشناسان سیتیزن شو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ارزیابی رایگان