مهاجرت به ترکیه

معرفی کشور ترکیه

ترکیه متخصصان و کارشناسان خارجی بسیار ماهر را از کشورهای دیگر جذب می کند. بسیاری از مهاجران از ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی یا کشورهای همسایه همچون ایران به ترکیه مهاجرت می کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا همه چیز درباره زندگی در ترکیه و روش های مهاجرت به ترکیه را در اختیارتان بگذاریم.
ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری است که بخش بزرگی از آن (آناتولی) در غرب آسیا، و بخش کوچکی از آن (بالکان) در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور از شمال غربی با یونان و بلغارستان؛ از شمال با دریای سیاه؛ از شمال شرقی با گرجستان؛ از شرق با ارمنستان، آذربایجان و ایران؛ از جنوب شرقی با عراق؛ از جنوب با سوریه و دریای مدیترانه؛ و از غرب با دریای اژه مرز مشترک دارد. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کشور را ترک ها تشکیل می دهند و کردها بزرگترین اقلیت این کشور هستند. آنکارا پایتخت ترکیه است، در حالی که استانبول، پایتخت امپراتوری، بزرگترین شهر و مرکز مالی آن است.
ترکیه به دلیل موقعیت استراتژیک خود بین دو قاره ی  اروپا و آسیا و همچنین بین سه دریا، تقاطعی تاریخی بین فرهنگ ها و تمدن های شرقی و غربی محسوب می شود. قلمرو آن خانه ی چندین تمدن بزرگ مانند امپراتوری ایران، یونان باستان، امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی و غیره بوده است.
ترکیه طی 20 سال گذشته جهش قابل توجهی در توسعه اقتصادی و سیاسی خود داشته است. بدون شک این کشور برای گردشگران و مهاجرانی که از آمریکا، کانادا، انگلستان، کشورهای اروپایی و آسیایی به ترکیه مهاجرت می کنند، مقصدی جذاب است چراکه ترکیه ترکیبی منحصر به فرد از سنت های اسلامی و فضای غربی است.


مهاجرت به ترکیه و اخد ویزای ترکیه

شهروندان بسیاری از کشورها از جمله ایران، برای مهاجرت کوتاه مدت به ترکیه نیازی به ویزا ندارند. در صورتی که قصد دارید کمتر از 90 روز به ترکیه سفر کنید و هدف شما  مربوط به فعالیت های تجاری، ورزشی، گردشگری یا رویدادهای فرهنگی است، می توانید  بدون ویزا اقدام کنید. اما در مواردی که قصد کار و تحصیل در ترکیه دارید و مدت اقامت شما بیش از 90 روز است در این صورت اولین قدم برای مهاجرت به ترکیه اخذ ویزای ترکیه می باشد.
محبوب ترین انواع ویزا در بین مهاجرانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند شامل موارد زیر است:
  • رسمی: برای دیپلمات هایی است که برای انجام ماموریت های بین المللی و اجرای پروژه ها به ترکیه می روند.
  • تحصیلی/دانشجویی: برای کسانی صادر می شود که برای دوره های کارآموزی ERASMUS، دوره های کارآموزی AISEC، دوره های زبان یا تحصیل در دانشگاه به ترکیه مهاجرت می کنند.
  • کاری: برای کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه برای کار و استخدام دارند.
  • سایر انواع ویزا که بسته به اهداف سفر شما از درمان پزشکی گرفته تا الحاق خانواده متفاوت است.

مهاجرت به ترکیه و هزینه زندگی در ترکیه

ترکیه نه تنها شرایط اقلیمی مناسب و مردمی صمیمی و خونگرم دارد بلکه به دلیل هزینه پایین زندگی، کشوری راحت برای امرار معاش است. پس از مهاجرت به ترکیه متوجه خواهید شد که قیمت غذا، خدمات اولیه، قبوض آب و برق و محل اقامت مناسب است. با این حال، هزینه های زندگی در استانبول و آنکارا بیشتر است زیرا این شهرها بزرگترین و گران ترین شهرها در ترکیه هستند.

مهاجرت به ترکیه و بازار کار  ترکیه

اقتصاد ترکیه طی چند سال گذشته رشد پایداری داشته است. در کنار بخش‌های کشاورزی و نساجی، صنعت گردشگری و الکترونیک در حال رونق هستند و فرصت‌های شغلی زیادی را برای خارجی‌ها فراهم می‌کنند. با وجود اینکه گرفتن مجوز کار در ترکیه آسان نیست، اما همیشه از متخصصان حرفه ای در زمینه پزشکی، مهندسی و فناوری اطلاعات استقبال می شود.

خرید و اجاره ملک در ترکیه

ترکیه مقصدی بسیار محبوب در بین خارجی هایی است که قصد خرید ملک در حومه شهر، شهرهای بزرگ یا مناطق ساحلی دارند. قیمت متوسط یک متر مربع بسته به نوع منطقه بین 320 تا 2000 یورو متغیر است. برخی از مهاجران ترجیح می دهند آپارتمان اجاره کنند، بنابراین مدت ها قبل از مهاجرت به ترکیه به این گزینه فکر می کنند. هزینه متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه حدود 150 تا 300 یورو است. اگر با خانواده و فرزندان خود به ترکیه مهاجرت می کنید، هزینه اقامت 3 خوابه در حدود 250 تا 500 یورو در ماه خواهد بود.

مدرسه و تحصیل در ترکیه

مدارس دولتی در ترکیه هم برای اتباع و هم برای خارجی ها رایگان است. شایان ذکر است که مدارس خصوصی نیز به برنامه درسی دولتی ترکیه پایبند هستند، اما برخی از آنها آموزش دوزبانه ارائه می دهند. بسیاری از مهاجرانی که به ترکیه مهاجرت می کنند، مدارس بین المللی را برای فرزندان خود انتخاب می کنند که به زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تدریس می کنند. اکثر مدارس بین المللی در آنکارا و استانبول واقع شده اند.
موسسات آموزش عالی بسیاری در شهرهای بزرگتر ترکیه وجود دارد. دانشجویان از نقاط مختلف کشور معمولاً برای تحصیل در دانشگاه ها به استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا می روند.
آموزش پیش دبستانی                                                             دبستان                                                                دوره متوسطه اول
سن: 3-6                                                                                 سن: 6-12                                                          سن: 12-18
اجباری: خیر                                                                             اجباری: بله                                                           اجباری: بله
                                                      

بهداشت و درمان در ترکیه

مهاجرانی که به ترکیه مهاجرت می کنند متوجه می شوند که سیستم مراقبت های بهداشتی ترکیه با سیستم اروپایی یا آمریکایی متفاوت است. هیچ پزشک عمومی در ترکیه وجود ندارد، بنابراین هر شهروند و مقیم قانونی می تواند در صورت لزوم مستقیماً به متخصص پزشکی مورد نیاز مراجعه کند. خارجیانی که دارای مجوز اقامت معتبر برای حداقل یک سال هستند، واجد شرایط درخواست برای یک طرح بیمه مراقبت های بهداشتی عمومی هستند.
کیفیت خدمات بهداشت عمومی در ترکیه در سراسر کشور متفاوت است. به همین دلیل است که بسیاری از مهاجران معمولاً بیمه مراقبت های بهداشتی خصوصی را انتخاب می کنند.
ترکیه در حال حاضر به عنوان یک مقصد گردشگری پزشکی شناخته شده است زیرا بسیاری از کلینیک های خصوصی در استانبول و آنکارا پزشکان انگلیسی زبان بسیار ماهر با تحصیلات بین المللی و سال ها تجربه کار در خارج از کشور را استخدام می کنند.
رانندگی در ترکیه. آیا باید برای ترکیه گواهینامه رانندگی بگیرم؟
  • برای رانندگی در ترکیه، باید یا یک گواهینامه رانندگی بین المللی یا یک کپی محضری (به زبان ترکی) از گواهینامه رانندگی کشور خود را داشته باشید. اگر بیش از 6 ماه در ترکیه بمانید، باید گواهینامه رانندگی کشور ترکیه را دریافت کنید.
  • رانندگی در ترکیه می تواند استرس زا باشد، زیرا رانندگان معمولاً از راهنما استفاده نمی کنند و به قوانین جاده پایبند نیستند.
  • اگر قصد دارید به عنوان دانشجو در استانبول زندگی کنید، می توانید از سیستم حمل و نقل جامع و راحت درون شهری بهره مند شوید. مسیرهای اتوبوس شهری، تاکسی ها، خطوط مترو و کشتی های زیادی وجود دارد که دو قسمت شهر را به هم متصل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ارزیابی رایگان